Doelstelling en Beleidsplan Tillstichting

Inleiding

Het beleidsplan valt uiteen in een inhoudelijk en een financieel gedeelte.

Beleidsplan

De Tillstichting verleent steun aan charitatieve, culturele, wetenschappelijke of algemeen nut beogende instellingen, met name voor aanvullende voorzieningen en/of nieuwe initiatieven op deze gebieden waarbij in het bijzonder aandacht wordt gegeven aan instellingen en activiteiten, in de ruimste zin van het woord, voor beschermd wonen en soortgelijke instellingen.

In de afgelopen jaren is hieraan de volgende invulling gegeven:

1. Beschermd wonen en soortgelijke instellingen: strekt zich uit tot daklozenopvang (zoals bijvoorbeeld het Leger des Heils, HVO Querido), vrouwenopvang, psychiatrie, verslavingszorg, verstandelijk gehandicaptenzorg, ouderenzorg, en andere kwetsbare groepen met vergelijkbare problematiek.
2. Het heeft de voorkeur om nieuwe initiatieven te ondersteunen, ook bij bestaande en langer bekend zijnde instellingen, die aanvullend nuttig en kansrijk worden geacht, waarbij de kans positief wordt ingeschat dat na verloop van tijd reguliere financiering verkregen kan worden.
3. Er worden ook initiatieven en activiteiten ondersteund die na een (veelal driejarige) periode tijdelijk ondersteuning behoeven omdat een meer structurele financiering nog niet gerealiseerd is, maar die naar het oordeel van het bestuur nog een kans moeten krijgen.
4. Periodiek zal het beleid worden geëvalueerd, mede in het licht van de steeds veranderende (maatschappelijke) omstandigheden en behoeften.
5. De laatste jaren is het beleidspunt toegevoegd van zelfbeschikking en eigen regie betreffende het levenseinde (euthanasie), zoals bijvoorbeeld de NVVE ondersteunt. Dit punt krijgt de komende jaren verder vorm.

Financieel

De belangrijkste elementen uit het financiële beleid zijn als volgt samen te vatten:

1. Zorgdragen voor voldoende inkomsten uit vermogen om de gewenste ondersteuningen te kunnen doen.
2. Zorgdragen voor continuïteit door het vermogen in tact te houden, d.w.z. inflatiebestendig te beheren. Het vermogen wordt geacht waardevast in stand te blijven, na het voldoen aan alle verplichtingen/giften.
3. Hiertoe wordt gematigd offensief/defensief belegd.
4. Sinds enkele jaren wordt hierbij tevens extra aandacht besteed aan het kostenniveau van het vermogensbeheer, waardoor in zee is gegaan met een werkelijk onafhankelijk vermogensbeheeradviseur (Top Capital in Amsterdam). Zowel de zichtbare als de verborgen kosten van vermogensbeheer zijn daarmee veel lager geworden. Dit heeft ook een keuze geïmpliceerd voor een goedkopere bankzaken dienstverlener ter zake van de beleggingen (Binckbank).
5. De relatie met Top Capital is inmiddels Vermogensbeheer en geen Adviesrelatie meer zoals in het recente verleden, al impliceert dit iets hogere kosten. Voordelen zijn onder andere: snellere reactiesnelheid indien nodig en maximaal zorgvuldige uitbesteding van het vermogensbeheer.
6. Periodiek, minimaal één per twee jaar, worden de gemaakte keuzes geëvalueerd en zo nodig herzien.

Beloningsbeleid (onderdeel van het bestuursbeleid van de Tillstichting)

In de statuten van de Tillstichting is bepaald dat de bestuurders geen beloning ontvangen, maar slechts vergoeding voor hun onkosten. In afwijking hierop is tevens bepaald dat één van de bestuurders een redelijke vergoeding kan ontvangen in verband met voor de stichting verrichte werkzaamheden. De stichting heeft geen medewerkers in dienst.